Gaja startede i 1859 af Giovanni Gaja. Det startede egentlig med at Giovanni startede en lille restaurant, og serverede mad fra. Hertil ville han også servere vin, og det var ellers begyndelsen for Gaja. Giovanni Gaja er oldefar til den verdenskendte Angelo Gaja, der for alvor gjorde Gaja til et husholdt navn - dog ikke uden sine forfædre.
I 1937 blev Gajas ikoniske design først præsenteret af Giovanni Gajas barnebarn af samme navn. Denne Giovanni var bestemt også med til at rykke Gaja frem, mod hvad det i dag er nået til - efter 2. Verdenskrig tilegnede Giovanni sig adskillige prominente marker, der senere skulle blive en stor del af Gajas succes. En vigtig faktor for Giovanni var hans mor, Clotilda Rey, der lærte Giovanni vigtigheden af kvalitet og branding, samt at prissætte sine varer højt som for at nå ud til det rigtige klientel - en egenskab, som Giovanni senere videreførte til sit eget barn, Angelo.
Angelo Gaja begyndte sin karriere i familieforetagendet i 1961 i en alder af 21 år. Han havde færdiggjort sin uddannelse inden for vin, og takket være hans forfædres forretningssans, var han allerede i besiddelse af flere, store marker.
Angelo har opnået umådelig succes, både i udvidelse, udvikling og branding af GAJA mærket - han har modtaget meget kritik for sine metoder, og værdsætter tradition og kvalitet over alt andet. Meget notorisk var det, da Angelo i 1996 valgte at opblande sine Barbaresco Nebbiolo vine med Barbera druen, hvilket gjorde at vinene mistede DOCG klassifikationen (som er den højeste udmærkelse inden for Italienske vine). Det er nemlig et krav for appellationen, at de skal bestå af 100% Nebbiolo - men Angelo ville hellere lave god vin end have et mærke af god vin på sin flaske, så derfor opblandede han den med Barbera for at udligne syren i vinen, som er en traditionel måde at forbedre vinen på.
Meget andet har han også opnået, men summa summarum har han bevirket Gajas succes i høj grad.